کانال های سر ریز دیجیتال

۰۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۱ رویدادهای علمی و پژوهشی
تعداد بازدید:۴۵۰
سرریز دیجیتال چیست؟ بخش دوم - سه کانال کلیدی وجود دارد که بتوان آن را تحقق بخشید: کانال های عمودی، افقی و داخلی.
کانال های سر ریز دیجیتال

کانال های داخلی: یادگیری بوسیله اقدام داخل دپارتمان ها

کانال داخلی توضیح می دهد که چطور شرکت ها می توانند اغلب به صورتی قابل توجه دستاوردهای اولیه ای را که آنها از سرمایه گذاری فناوری دریافت می کنند، را تقویت نمایند، همانگونه که درباره چگونگی اهرم قرار دادن آن ها بیشتر یاد می گیرند. به عنوان مثال، شرکت لجستیک جهانی، UPS، در سامانه موقعیت یاب جهانی(GPS)  برای رهگیری و نقشه های دیجیتال برای تمامی خودرو های تحویل بسته های خود سرمایه گذاری کرده تا رهگیری و کارایی توزیع آنها را بهبود دهد. این بهبودهای قابل ملاحظه برای تحویل در نقاط دور افتاده، برای قابلیت اطمینان و سرعت در تحویل بسته ها در UPS به صورتی موفقیت آمیز هزینه های واحد را کاهش داد. اما در طول این زمان، شرکت راه های جدیدی برای اهرم قراردادن فناوری های هنگام حمل[1] و داده های تولید شده به روش های جدید و موثر، کشف کرد. به عنوان یک مثال، UPS الگوریتم های مسیریابی خودروهای خود را به «گردش به چپ[2]» (در کشورهایی با مسیر ترافیکی راست دست) مجددا پیکر بندی می کند که از طریق تحلیل هایی به عنوان حرکتی که شانس تصادف و دوره های طولانی تر درگیر شدن در ترافیک شناسایی شده است. این نوآوری منجر به کاهش 10 میلیون گالون در مصرف سوخت، 20.000 تن آلودگی کمتر دی اکسید کربن و 350.000 توزیع بیشتر در سال شد. این دستاوردها نمی توانست بدون سرمایه گذاری اولیه در کامپیوترهای موجود در کنار محمولات و فناوری GPS که شرکت فراهم کرده بود امکان پذیر شود، اما تاثیر کامل زود سرمایه گذاری کردن چندین سال برای باروری طول می کشد.

فناوری های دیجیتال در حال تسریع توانایی های ما برای اهرم قراردادن دانش و تجربه هستند. پیشرفت های هوش مصنوعی، تحلیل ها و اینترنت اشیا سرعت توانایی ما برای درک تاثیر فناوری های جدی که داریم را افزایش می دهند. بسیاری از شرکت ها به ویژه آنهایی که دفاتر خود را در سراسر دنیا پراکنده نموده اند، ابزار پلتفرمی همکارانه داخلی را برای تشویق کارکنان برای اشتراک ایده های جدیدی بکار گیرند که می تواند به بهبود کسب و کار کمک کند.

 

کانال های افقی: اثرات رقابت در بخش

کانال افقی فرایندی را توضیح می دهند که با نوآوری یک شرکت توسط دیگران تقلید شده، منجر به دستاوردهای بهره وری در بک بخش وسیع تر می شود. این عیار یک بازار رقابتی است و شما می توانید نمونه هایی از آن را هر جا ببینید. اولین کارگزاران املاک که فهرست دارایی ها را دیجیتالی کردند به طرز شگفت آوری زمان و هزینه  عرضه دارایی ها در بازار را کاهش داده، منجر به راهی برای همه بخش ها برای تغییر فعالیت های بازاریابی آنلاین شد. به صورتی مشابه، سرمایه گذاران اولیه در کشاورزی دقیق، که ماهواره ها، فناوری های تشخیص الگو و نرم افزار را برای به دست آوردن بهبودهای ارزشمند در حاصلخیزی مزرعه، تکنیک های راه اندازی شده ای که به سرعت توسط کشاورزان و تولید کنندگان در سراسر دنیا تقلید شد، را توسعه داد. همچنین بانک ها و شرکت های نوپای فین تک که سرمایه گذاری سنگینی روی زنجیره بلوکی و ساز و کارهای کنونی پرداخت فوری انجام دادند، در حال ایجاد راهکارهایی هستند که نهایتا جایگزین کلی بخش خدمات مالی شد. سر ریز های افقی بستگی به اطلاعات فراهم شده توسط یک شرکت که در حال انتقال به دیگران است دارد. این می تواند از جابجایی کارکنان، انتشار و به اشتراک گذاری دانش یا به صورت ساده از طریق جایگزینی ناشی شود.      

سر ریز افقی به صورت سنتی به عنوان یک پدیده داخل بخشی بهتر درک می شود، اما فناوری های دیجیتال دامنه خود را بسط دادند. فرآگیری کامپیوترهای شبکه ای شده به معنی این است که شرکت ها به صورت فزاینده ای در تمام بخش ها وابسته به فناوری و داده بر هستند. اطلاعات نوآوری فناورانه یک شرکت، در یک بخش، می تواند در بین کل بخش های میزبان کاملا ارزشمند باشد، جایی که موقعیت آن ممکن است تقلید شود. علاوه بر این، هزینه پایین انتقال اطلاعات  که به وسیله پوشش جهانی اینترنت و فناوری های رایانش ابری راه اندازی شده به این معنی است که اطلاعات نوآوری های جدید می تواند به عنوان یک گسترش سریع از برلین تا بنگلور یا بوستون باشد. اثرات هر نوآوری فناورانه ای هم اکنون به سرعت جهانی شده است.

 

کانال های عمودی: اثرات زنجیره تامین در بین بخش های مختلف

کانال های عمودی فرایندی را تشریح می کنند که دستاوردهای بهره وری در تحویل خدمات و کالاهای دیجیتال زنجیره تامین را از رویه های اولیه تا کاربر نهایی پشت سر گذاشته اند. به عنوان مثال،  وقتی که خدمات وب آمازون (AWS) اولین دیتا سنتر استرالیایی خود را در سال  2012 ساخت و شروع به ارائه خدمات رایانش ابری به بازار استرالیا کرد، به شرکت ها کمک کرد تا هزینه های سرمایه گذاری فناوری خود را کاهش دهند. با هر سرمایه گذاری جدید که AWS  و سایر ارائه دهندگان خدمات رایانش ابری به منظور بهبود مهندسی داده سنتر خود انجام دادند، به عنوان نمونه، کاهش هزینه در واحد به صورتی مشابه از زنجیره تامین به سود بسیاری از بخش های اقتصاد عبور کرد. منافع ایجاد شده بوسیله اثرات سر ریز خدمات رایانش ابری تنها منجر به هزینه های پایین تر نشد بلکه باعث دستیابی به یک مجموعه از فناوری های وسیع تر و به روز تر، قابل انعطاف در مصرف و توانایی کاربرد این فناوری ها در هر بخش متصل به آن در دنیا نیز شد. شرکت های استرالیایی که به لطف رایانش ابری قادر به بهبود تحویل زمان به بازار خود بوده، موج ارسال دستاوردهای بهره وری زنجیره تامین را به پایین سوق داد.

سر ریزهای عمودی می تواند در هر زنجیره تامینی رخ دهد، اما این اثر با نوآوری های دیجیتال به صورت ویژه قدرتمند است. این به دلیل 1) فناوری های دیجیتال هم اکنون به صورت گسترده ای در سطح وسیع از بخش ها و فعالیت های کسب و کاری جا افتاده اند و 2) بهبود ها پتانسیل (از طریق به روز آوری سیستم ها، یا بهبود زیرساخت ها) پیاده سازی به صورتی بسیار سریع در شبکه بزرگی از کاربران را داشته است. در این عصر جدید منبع نوآوری های فناورانه در حال گسترش و رشد پیچیده تری است و مزایا می تواند به سایر شرکت ها هم  از بالا تا پایین زنجیره تامین سر ریز کند. پلتفرم تجارت الکترونیک یک نمونه از سرمایه گذاری دیجیتال در میانه زنجیره تامین است که برای فروشنده ها و مشتریان کانال های سود دهی بیشتری برای اتصال فراهم می کند، تولیدکنندگان را از بالا دست به دیجیتالی کردن مدل های کسب و کاری همانند تسریع تحول دیجیتال لجستیک و شبکه های پایین دستی حمل و نقل ترغیب می کند. بسیاری از نوآوری های مرتبط به نوآوری هم اکنون بیرون بخش های فناوری، در خدمات مالی، سلامت و تولید به عنوان مثال روی می دهند، به این معنی که تعدادی از کانال ها برای این اثرات زنجیره تامین در حال تکثیر شدن هستند. 

تهیه و ترجمه

صالح آچاک


[1] On Board

[2] stop turning left


نظر شما :